شباب صفط الخمار
أهلا بك في منتدي شباب صفط
شباب صفط الخمار
أهلا بك في منتدي شباب صفط
شباب صفط الخمار
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

شباب صفط الخمار

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

العيب

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عبدالباقى

ذكر عدد الرسائل : 2

العيب Empty
مُساهمةموضوع: العيب   العيب Emptyالأربعاء أبريل 28, 2010 12:57 pm

السلام عليكم
انا ملاحظ شئ غريب موجود فى أغلب شباب البلد هو كلمة عيب 1- عيب اشتغل بغير المؤهل مرة واحد سألنى على شغل وربنا وفقنى وبلغته بوجود عمل وحضر للقاهرة وبعدين اكتشف انه سوف يعمل فى شركة مقاولات عامل فنى خرسانة ب 550ج فى الشهر وده كان سنة 2001 رفعلى حاجبة وقالى انا اشتغل عامل دانا معايا دبلوم صناعة انا عاوز اشتغل موظف والله العظيم الشخص ده كان مش لاقى شغل الا فى موسم حصيد القمح او الفلاحة فى باليومية مع اى واحد عاوز نفر شتغل معاه فى الغيط والشغل فى البلد انتم عارفين يوم فيه وعشرة مافيش
الاتكالية يعنى انا اجلس فى بيتى واقف على الكوبرى او فى الشارع واتكل على شخص اخر يبحث لى عن عمل يعنى عيب ابحث عن عمل بنفسى ولنفسى ولو سالت الشاب ليه ماتروحشى تبحث عن عمل خارج المحافظة فى المدن الجديدة مثلاص يقولك اروح ادور واما الاقى شغل او لأ ويريح نفسه ويكلم اى واحد يبحث له عن شغلانة وخايف يروح يدور على شغل بنفسة خايف يتعب نفسه
عيب أروح اشتغل فى الغيط مع ابويا ازاى هو انا واخد مؤهل جامعى علشان اشتغل فلاح وده واضح من وجود أزمة عماله الزراعة التى تعانى منها بلدنا
عيب القى واحد بيرمى زبالة فى الشارع ولا بيتلفظ بألفاظ خارجة وده واضح مع انتشار عربات الكارتة وفى موقف البلد على الكوبرى ومافيش واحد يتكلم ويفهم الشخص ده بأن هذا السلوك وهذه الألفاظ خطأ وعيب تنقال الكل بيقول أنا مالى أنا هعدل الكون خلينى فى حالى
عيب نسبة التاعليم العالى فى قريتنا تكون عالية جدا ولسه فيه أمية فى البلد وأنا أقصد أمية القراءة والكتابة وأمية الثقافة والتحضر يعنى لازم يكون للشباب دور الريادة فى تغيير ألأنماط السلوكية الخاطئة المنتشرة فى بلدنا ولازم قبل مانحاول نغير الناس لازم نغير أنفسنا
مها محمد على
عضو فضى
عضو فضى
مها محمد على

انثى عدد الرسائل : 51

العيب Empty
مُساهمةموضوع: رد: العيب   العيب Emptyالسبت أكتوبر 30, 2010 11:43 pm

عندك الف حق فعلا عمر الشغل ما كان عيب اى مهنه مهما كانت بسيطه اشرف واكرم من القعده فى انتظار مصروف من حد وما ننساش ان اشرف راجل على وش الارض سيدنا النبى عليه الصلاه والسلام كان راعى غنم
وبعدها اشتغل بالتجاره
ربنا يهدى الجميه وشكرا على موضوعك الهادف
hesham
زائر

العيب Empty
مُساهمةموضوع: سيدى بالتاكيد انك تتحدث فى اهم موضوع او سلوك ان صح صلحت معه سلوكيات كثيره لكن لا نريد ان نكتفى بالتباكى على ما ضاع لكن هيا بنا نقدم شىء ايجابى نحو ما نناقشة خاصة بعد انتهاء موسم التشنج وسوء الظن والاتهامات بالعماله اقصد موسم الانتخابات هيا نلم شمل ما افس   العيب Emptyالأربعاء ديسمبر 01, 2010 10:21 pm

سيدى بالتاكيد انك تتحدث فى اهم موضوع او سلوك ان صح صلحت معه سلوكيات كثيره لكن لا نريد ان نكتفى بالتباكى على ما ضاع لكن هيا بنا نقدم شىء ايجابى نحو ما نناقشة خاصة بعد انتهاء موسم التشنج وسوء الظن والاتهامات بالعماله اقصد موسم الانتخابات
هيا نلم شمل ما افسدته الانتخابات فى عمل شىء ايجابى لمصلحة بلدنا حتى وان كان هذا الشىء معنوى

العيب
صفحة 1 من اصل 1